Loading...

EEN TEAM BOUWEN

Vandaag was misschien wel de dag dat ik het grootste inzicht kreeg in het belang en de werking van onderwijs. In mijn hoofd staat onderwijs vooral los van schoolbanken. Begrijp me niet verkeerd, kennis is key. Maar wat ben je met kennis als je ze niet kan delen. Ik dacht, zittend aan het water tijdens een fijne sportdag, even diep na over leren, kennis en wijsheid. Ik begreep ineens dat niets kan lukken op die schoolbanken zonder vertrouwen.

Vertrouwen in de school, in de leerkrachten maar vooral in mekaar, onder leerlingen.

Als dat uitblijft, kan er geen diepere connectie ontstaan tussen de abstractie van kennis en het echte leven. Na een jaar en twee maanden zonder uitstappen, zonder fun, zonder teambuilding, is dat volgens mij een van de grote factoren waarom zoveel leerlingen het extra moeilijk hebben. Ook kennis heeft solidariteit nodig.

En ik werd teruggesmeten naar mijn eerste twee jaar aan de universiteit. Dát wat ik nog echt weet, me herinner ... dat heb ik samen met anderen gestudeerd. Die avonden op mekaars kot, een gedeeld lot, die gesprekken en ondervragingen, die uitleg aan mekaar, de linken die we legden, samen. En twee jaar later begon de verdieping hiervan, bij professor Balu, mijn mentor. We zaten nachten samen, verwerkten kennis die mindblowing was, die mijn leven heeft bepaald, die nog elke dag nazindert en verwerkt wordt. Dat weet ik allemaal nog.

Solidaire kennis, kennissolidariteit.

Wij vertrouwden mekaar en hoe. We deelden lief, leed en cursussen. Dát is waarom ik vandaag zo’n belangrijke dag vond. Ik zag leerlingen in koudwatervrees duiken, klimmen boven hun hoogtevrees uit. Ik zag rode wangen en hoorde heerlijk gegil van plezier. Ik hoop dat ze daarop de volgende weken weer even kunnen teren, op die schoolbanken.

Dit, en een gesprek met vijfdejaars eerder deze week maken 1 ding duidelijk. Er moet een nieuw vak komen, meer nog dan het nieuwe ‘burgerschap’. Dat vak, dat heet ‘het leven’, met als baseline: alles wat je ouders al weten maar helaas zelf hebben moeten ondervinden.